בלוג

קפיצה מהדמיון

קפיצה לגובה

הקפיצות של דופלנטיס (מוט) ורוחאס (משולשת) הן לא רק מהסוג שמקפיץ גג של אולם אתלטיקה אלא את הדמיון של חובבי הספורט ושל האנושות בכלל. איפה הם יעצרו? מה יקרה באליפות העולם באצטדיון בקיץ? סיכום אליפות העולם לאתלטיקה באולם, בלגרד 22, כולל הצהרה שהיא לא פחות ממקפיצה מצד רוחאס: היא הולכת גם על הקפיצה לרוחק!  כמו כן, סיכום ההופעה הישראלית, אינגבריגטסן וקרוזר מפסידים, אתיופיה מחזקת שליטה בריצה, מהוצ'ק מרגשת עבור אוקראינה. פרו ראנר ניוז מסכם סופש עם כל מה שצריך לדעת על הקצפת של האתלטיקה.

"אני יכולה לזכות בדאבל באליפות העולם הקיץ באורגון. זהב בקפיצה משולשת ובקפיצה לרוחק. זו המטרה שלי". כך הצהירה יולימר רוחאס והציתה את הדמיון של מיליוני חובבי אתלטיקה וספורט בכלל לאחר שהדהימה עם שיא עולמי חדש במשולשת, 15.74 מטר, 7 סמ יותר מהשיא הקודם שלה באולימפיאדת טוקיו בקיץ האחרון. "אם אהיה בכושר ויהיו תנאים נכונים, אוכל לעשות זאת" הבטיחה האתלטית בת ה-27 מוונצואלה כשעל צווארה מדליית הזהב בה זכתה אמש באליפות העולם לאתלטיקה באולם, בלגרד 2022.
 
נציגת ישראל לתחרות, הפיינליסטית האולימפית חנה מיננקו, לא חצתה את גבול 14 המטרים ודורגה 14 כללי. מיננקו לא התעלתה הפעם ולא הצליחה להתברג בטופ 8 שנחשב "הגמר של הגמר", הסתפקה בתוצאה של 13.83 מטר בתחרות בה השתתפו 16 קופצצות.
 
 7.52 מטר, זו הקפיצה האנושית הגדולה בכל הזמנים והיא נקבעה על ידי גלינה צ'יסטיאקובה מברית המועצות ב-1988. משיאי העולם העתיקים ביותר. לפני שנה קבעה רוחאס את שיאה האישי ברוחק, 6.88 מטר בתחרות בספרד שם גם רשמה 7.27 מטר ברוח מעל המותר. הבחורה הענקית הזו המתנשאת לגובה 1.94 מטר גורמת לנו לחשוב ולהיזכר בשיא ממנו כמעט שכחנו שהוא קיים ולו רק כי אף אחת לא התקרבה אליו מאז הימים הלא עליזים של ברית המועצות.
 
שיאים עולמיים באתלטיקה נועדו תמיד להתנפץ, וכשהרבה זמן הם לא נשברים, כך הם מציתים את הדמיון יותר ויותר. בלגרד 22 הוסיפה אש נוספת לדמיון מעבר לשיא הקפיצה לרוחק. למשל, ריצת 110 מטר משוכות. השנה ימלאו עשור לשיאו של אריאס מריט האמריקאי, שרשם 12.80 שניות בבריסל. התוצאה השניה בכל הזמנים נקבעה בשנה שעברה על ידי אמריקאי אחר, גרנט הולווויי, במאית אחת לאט יותר ממריט. אתמול בבלגרד, ביום התחרויות האחרון של אליפות העולם השווה הולווויי בן ה-25 את שיא העולם שלו בריצת 60 מטר משוכות, 7.29 שניות, אותו השיג לראשונה בחודש שעבר. ארהב תארח את אליפות העולם באיצטדיון בקיץ הקרוב והנה נולדה ציפיה לשיא נוסף.
 
לפני 31 שנה החלפנו קידומת. שיא העולם לקפיצה במוט עלה ל-6.10 מטר. מי אם לא סרגיי בובקה גיבור אוקראינה. אתמול שוב הגיע זמן החלפת קידומת. ארמנדו דופלאנטיס, גיבור אתלטיקה עולמי, עבר 6.20 מטר בבלגרד. לא בטוח שהשוודי בן ה-23 יחכה עד אליפות העולם באורגון כדי לקבוע 6.21 בדיוק 30 שנה לאחר ה-6.11 של בובקה, כי אצלו יש התראת שיא בכל תחרות ותחרות, אבל ממילא הדמיון שלנו לא מפסיק לעבוד בזכות הפנומן הזה. איפה הוא ייעצר? היכן יעמוד שיא הקפיצה במוט ביום בו יפרוש?
 
דופלנטיס, רוחאס והולווויי סיפקו את ההיילייט של אליפות העולם לאתלטיקה באולם ממש ביום השלישי והאחרון שלה עם השיאים המופלאים הללו, אבל היו עוד דרמות והתעלויות של אתלטים.
 

 

חנה מיננקו
חנה מיננקו צילום: איגוד האתלטיקה

שמואל, יעקב, שמואל

 

למשל, הקרב בין שמואל ויעקב. טוב, האמת אין לנו ממש באמת קשר לצמרת העולמית בריצה ל-1500 מטר. סמואל טפרה האתיופי הגיע לבלגרד 22 כאלוף עולם מכהן באולם. יקוב אינגבריגטסן הנורווגי זכה באולימפיאדת טוקיו. השיא העולמי באולם היה שייך עד השנה לסמואל, 3.31.04 דקות. יקוב שיפר אותו עוד לפני החורף ל-3.30.60 דקות. המאזן בין יקוב לסמואל עד היום בדן-קרב ישיר? 0-11 לנורווגי.
 
את מה שקרה בבלגרד תיאר יקוב כך: "בדרך כלל אני מתעייף אחרי 800-600 מטר ואז זה משתחרר לי, אבל זה לא קרה הפעם אז כנראה שאני לא מאה אחוז. סמואל היה טוב ממני".
 
וסמואל אכן עקף את יקוב כדי לשמור על תוארו ולנצח אחרי 3.32.77 לעומת 3.33.02 ליקוב שהוביל ונראה בדרך ל-0-12 על יריבו הוותיק. מאז 2008 לא נשבר רצף השליטה של רצות אתיופיות ב-1500 מטר. שיאנית העולם גולאף צגאי, שלא הפסידה כבר ארבע שנים באולם במרחק זה, רשמה שיא אליפות 3.57.19 דקות. 
 
ואפרופו שמואל אתיופי, אז סלומון בארגה השתווה לבני ארצו הגדולים, היילה גברסלאסי וקנניסה בקלה, בכך שהוא מחזיק כעת גם בואר האולימפי בריצה ל-10,000 מטר וגם בתואר העולמי באולם לריצת 3000 מטר. בארגה בן ה-22 רשם 7.41.38 דקות. חברתו לנבחרת למלם היילו בת ה-20 זכתה במדליה העולמית הראשונה שלה כשניצחה באותו מרחק אחרי 8.41.82 דקות. זה היה הניצחון האתיופי ה-9 מתוך 10 אליפויות העולם באולם האחרונות ב-3000 מטר נשים.
 
במקום ה-12 דורגה המתאזרחת הישראלית שהגיעה מאתיופיה, סאלם באיולין, אחרי 8.50.91 דקות. 20 רצות השתתפו בתחרות שהיתה בעצם גמר, ובסך הכל מדובר בהופעה טובה של הפיינליסטית האולימפית שלנו מטוקיו, שמצטיינת במרחקים ארוכים יותר.
 
ואפרופו יעקב, אז מרסל ג'ייקובס, האלוף האולימפי האיטלקי חיזק מעמדו כאדם המהיר בעולם כשהקדים בשלוש אלפיות השניה את אלוף העולם היוצא בריצת 60 מטר, כריסטיאן קולמן האמריקאי, לאחר ששניהם סיימו את הגמר אחרי 6.41 שניות ורק הפוטו פיניש הכתיר את ג'ייקובס. האשה המהירה בעולם כרגע היא מוג'ינדה קמבונג'י השוויצרית שרשמה את הזמן המהיר בעולם מאז 1999 ב-60 מטר, 6.96 שניות, התוצאה הרביעית בכל הזמנים וכל זאת בפעם הראשונה בה היא יורדת מגבול 7 שניות. 
 
דיאנה וייסמן, שיאנית ישראל ב-100 וב-60 מטר, הרשימה מאוד כשהעפילה מהמקום השלישי במקצה המוקדמות אל חצי הגמר עם השוואת שיאה הלאומי, 7.23 שניות. לגמר היא אמנם לא העפילה אבל המשיכה להרשים בהתקדמות שלה כששיפרה בלא פחות משלוש מאיות את שיאה ורשמה 7.20 שניות. וייסמן דורגה 17 מתוך 24 אצניות בבלגרד, וכעת מסקרן לדעת מה תעשה בריצת 100 המטרים בקיץ, ואולי גם לאן תוביל את נבחרת השליחות של ישראל בריצת 100X4 מטר, שגם אותה מאמנת אימה והמאמנת האישית שלה, אירנה וייסמן..
 
 
 
מראינו גרסיה, שאפילו לא ניצח באליפות ספרד, ניצח באליפות העולם בריצה ל-800 מטר עם 1.46.20 דקה. גם בנשים לא היה ניצחון מובן מאליו כשאג'י ווילסון האמריקאית, שבעת החמצות והפסדים מאז פרצה בגיל נוער והוכתרה כאלופת עולם בגילאים הצעירים, סיפקה פיניש מוחץ כדי לקחת זהב גלובאלי סוף סוף עם 1.59.09 דקה.
דיאנה ואירנה וייסמן
דיאנה ואירנה וייסמן צילום:איגוד האתלטיקה

לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית לפרומי בלוף קינץ תתיח לרעח. לת צשחמי צש בליא, מנסוטו צמלח לביקו ננבי, צמוקו בלוקריה.

עוד רגעים גדולים מסוף השבוע של בלגרד 22: 

 
וו הביא לקוריאה זהב עולמי ראשון באולם עם 2.34 מטר בקפיצה לגובה. סירנה סמבה מאילה מצרפת ניצחה ב-60 משוכות אחרי 7.78 שניות. דרלן רומני מברזיל הדהים כשניצח את השיאן העולמי בהדיפת כדור ברזל, ראיין קרוזר, כשגרף זהב עם 22.53 מטר. גם האלופה האולימפית האמריקאית במוט, קייט נגוט, הפסידה, אבל לפחות במקרה זה האמריקאים שמחו לספור עוד מדליית זהב בזכות סנדי מוריס שניצחה עם 4.80 מטר. 
 
ג'רם ריצ'ארדס מטרינידד טובגו רשם בדיוק 45 שניות כדי לזכות ב-400 מטר, ושום בעיה לשאונה מילר אויבו, אלופה אולימפית פעמיים ברציפות במרחק זה, לרשום דאבל של האיים הקאריביים לאחר שניצחה עבור איי הבהאמה אחרי 50.31 שניות.
 
אולי בעצם מדליית הזהב המרגשת ביותר הושגה עבור אוקראינה. קצת שמחה למדינה הביאה ירוסלבה מהוציק שניצחה בקפיצה לגובה עם 2.02 מטר. 
 
אוריאל דונגמו מפורטוגל ניצחה בהדיפת ברזל עם תוצאה מצוינת, 20.43 מטר, טנטוגלו היווני קפץ 8.55 מטר לרוחק
 

מלכי המלכים

 
מלכת האתלטיות היא נור ויטס הבלגית שניצחה בקרב 5 ואפילו שברה את השיא הלאומי של בת ארצה ואלופת שתי האולימפיאדות האחרונות, נאפי תיאם, כשקבעה 4929 נקודות. ויטס סיימה רביעית בטוקיו וכעת היא מאותתת לתיאם, שלא הגיעה לבלגרד, על איום מבית. האלוף האולימפי בקרב 10, דמיאן וורנר הקנדי, דווקא הגיע, ניצח ואף רשם את התוצאה השניה בכל הזמנים בקרב 7, 6489 נקודות.   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *